AMSTERDAM - Op dit moment kunnen we al in de showrooms terecht voor de E-klasse in sedan- en coupévorm. Daar blijft het niet bij, want later dit jaar volgen nog een Estate en een cabriolet. Die laatste zoefde voorbij de lens van onze spionagefotograaf.

We zien dat Mercedes-Benz niet meedoet aan de mode, dus gewoon een stoffen kap in plaats van een metalen exemplaar.

Dat geeft de E-klasse cabrio een sierlijker aanzien en het drukt tegelijkertijd het leeggewicht.

Ook de Audi A5 Cabriolet, die toch wel als belangrijkste concurrent van de open E kan worden gezien, heeft standaard een stoffen kap.

Mix

De cabriolet deelt z’n platform met de coupé. Dat betekent een mix van techniek van de C- en E-klasse. Ook onder de kap speelt de open E leentjebuur bij z’n gesloten broer. Dat betekent dat het benzinegamma start met een E 250 CGI, die een 1,8-liter compressormotor met een vermogen van 204 pk aan boord heeft.

Daarna is er een E 350 CGI met een 3,5-liter V6 met 292 pk en de topmotor op benzinegebied is de E 500 met 388 pk sterke 5,5-liter V8.

Er komen naar verwachting twee diesels, de instapper is de 2,0-liter turbodiesel met 204 pk. De topdiesel heeft een cilinderinhoud van 3,0 liter en een vermogen van 231 pk.

Liefhebbers

De pk-liefhebbers wachten natuurlijk met smart op een AMG-benzineversie, maar Mercedes-Benz heeft gezegd dat die er voor de Coupé niet komt. Dat doet vermoeden dat ook de Cabrio wel eens zonder 6,2-liter V8 op de markt zou kunnen komen.

Op de IAA in Frankfurt weten we meer, want daar onthult Mercedes-Benz zowel de Estate als de Cabriolet. Niet lang daarna staan beide auto’s in de showroom.