Gereden: Volvo V70 1.6D DRIVe

AMSTERDAM - Het is nog altijd even wennen: grote auto’s met kleine motoren. De nieuwe DRIVe-uitvoeringen van de V70 en S80 zijn daar een mooi voorbeeld van. In de riant bemeten motorruimte van deze uit de kluiten gewassen Zweedse karren prijkt een bescheiden 1,6 liter dieseltje dat 109 pk mobiliseert.

De 1.6D-motor is linea recta overgenomen uit de kleinere Volvo-modellen, inclusief de handgeschakelde vijfbak die normaliter in de C30/S40/V50 is te vinden.

De enige wijzigingen die zijn doorgevoerd zijn een aangepaste motorsoftware en andere overbrengingen voor de versnellingsbak: het derde, vierde en vijfde verzet zijn langer gemaakt om het toerental bij constante snelheden te reduceren.

En daarin zit hem nu juist de kneep, want je moet de 1.6 redelijk op toeren houden om de dik 1.500 kilo die de geteste V70 weegt lekker in beweging te houden. Dat betekent dus dat je in de praktijk eerder een versnelling lager kiest en behoorlijk gas geeft, wat dan weer niet bijdraagt aan een gunstig brandstofverbruik.

Soepel

Bovendien valt op dat de vijfbak wat minder soepel schakelt dan in de kleinere Volvo’s, daarbij voelt hij wat ‘licht’ aan, net als de koppeling overigens. Daarnaast zorgt de massa van de V70 ervoor dat het gebrek aan trekkracht bij lage toeren extra wordt benadrukt, onderin gebeurt er gevoelsmatig niets.

Heb je het turbogat echter eenmaal overwonnen, dan voldoet de kleine diesel echter beter dan verwacht, want hoewel het uiteraard geen snelheidsmonster is, zorgt het koppel van 240 Nm ervoor dat tussensprints heel acceptabel verlopen. 

Prijzen

V70 1.6D DRIVe         € 40.695

S80 1.6 D DRIVe        € 38.850

Tip de redactie