Gereden: Volvo C30 1.6D DRIVe

AMSTERDAM - Het is nog maar een paar maanden geleden dat Volvo de DRIVe-uitvoeringen van de C30/S40/V50 introduceerde, maar nu komen de Zweden reeds met een tweede generatie die onder meer voorzien is van start-stopsysteem.

Alle DRIVe-uitvoeringen van de C30, S40 en V50 zijn nu voorzien van een start-/stopsysteem en een zogenaamde ‘regeneratieve oplaadvoorziening’. Achter die technische term gaat een systeem schuil dat de accu oplaadt met de bewegingsenergie die vrijkomt zodra je het gaspedaal loslaat en de auto laat uitrollen.

Dat klinkt niet al te spannend, maar moet volgens de fabrikant wel goed zijn voor een besparing van 2 tot 3 procent.

Zodra je stilstaat, de bak in z’n vrij zet en de koppeling laat opkomen, wordt de motor uitgeschakeld om vervolgens weer aan te slaan zodra je deze handeling in omgekeerde volgorde doet.

Verlaagd onderstel

Wat rijden betreft, kun je goed merken dat de C30 DRIVe op een verlaagd onderstel staat, want hij reageert een tikje stoterig op korte oneffenheden. Met de 109 pk sterke 1,6 liter dieselmotor is de C30 uitstekend gemotoriseerd.

Bij het wegrijden moet je behoorlijk gas geven om de turbo op stoom te krijgen, maar boven 1.800 tpm krijg je niet snel meer het gevoel iets tekort te komen. De CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer levert een bijtelling op van 20 procent. De S40 en V50 DRIVe komen uit op 107 gram per kilometer.

De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 28 die vanaf woensdag 8 juli in de winkels ligt.

Tip de redactie