Officieel: BMW X1

AMSTERDAM - Na ontelbare teasers was het ook voor de minder ervaren puzzelaars niet moeilijk om een beeld te krijgen van het uiterlijk van de nieuwe X1. BMW maakt nu dan eindelijk een einde aan de plagerij en stuurt beelden van de auto als geheel de wijde wereld in.

Wie denkt dat de X1 een klein broertje voor de X3 is, gaat volgens BMW toch wat te kort voor de bocht. De X1 is gelanceerd om het gat tussen de 3-serie Touring en de X3 op te vullen. De X1 is hoger en praktischer dan de Drie en compacter, lager en sportiever dan de X3.

Om u te helpen bij het plaatsen van de X1: de kleine X is 4,45 meter lang (21 centimeter langer dan een 1-serie en 7 centimeter korter dan een 3-serie Touring). Met een hoogte van 1,67 meter steekt-ie 12,5 centimeter boven een 3-serie Touring uit. Daarmee is hij vergelijkbaar met een Volkswagen Tiguan, de X3 is 13 centimeter hoger.

De X1 heeft een wielbasis van 2,76 meter. BMW heeft het praktisch nut van het interieur veel prioriteit gegeven. De cross-over heeft een in drie delen neerklapbare achterbank. Hierdoor kan de inhoud van de bagageruimte stijgen van 420 naar 1.350 liter. De achterbankleuning is ook maximaal 31 graden kantelbaar, dan bedraagt de inhoud van het ruim 490 liter. 

Achterwielaandrijving

Behalve op praktisch nut richt BMW zich ook op sportiviteit. Dat blijkt wel uit het feit dat de X1 als eerste model uit de X-serie leverbaar is met de sDrive achterwielaandrijving. De sDrive is gereserveerd voor de eenvoudiger versies.

Het dieselgamma start met de sDrive18d. Deze heeft een vermogen van 143 pk en een gemiddeld verbruik van 5,2 liter per 100 kilometer. Hierdoor heeft de auto een C-label. De sDrive20d heeft een vermogen van 177 pk en een gemiddeld verbruik van 5,3 liter per 100 kilometer. Ook die diesel-X1 profiteert van een C-label. Beide versies zijn overigens ook leverbaar met xDrive.

Wie liever een X1 op benzine wil, die kan instappen in de sDrive18i. BMW geeft nog geen vermogen voor deze versie op, maar ook hier is xDrive een optie. Deze 18i-modellen volgen in 2010. 

Toppers

Wie meer vermogen wil, komt automatisch terecht bij een vierwielaangedreven X1. De topper van het dieselgamma is de xDrive23d, die een vermogen van 204 pk heeft. Het maximumkoppel bedraagt 400 Nm. BMW koppelt de sterkste diesel aan een zestrapsautomaat met Steptronic. Voor de benzineadepten is er de xDrive28i.

Deze heeft een 3,0-liter zes-in-lijn onder de kap. Dankzij Valvetronic variabele kleptiming en double Vanos variabele nokkenasverstelling komt het vermogen op 258 pk. Ook deze versie heeft standaard een zestrapsautomaat met Steptronic aan boord. 

Standaarduitrusting en opties

Alle X1’s krijgen standaard airconditioning, 17-inch lichtmetalen wielen, hoofdairbags, vijf driepuntsgordels en Adaptive Brake Lights die waarschuwen bij een noodstop. Uiteraard is de optielijst goed gevuld. Kopers kunnen tegen meerprijs hun X1 aankleden met Adaptive Headlights (in bochten meedraaiende koplampen), een elektrisch bedienbaar panoramadak en een Harman Kardon surround audiosysteem.

BMW onthult de X1 op de IAA (september) in Frankurt voor het grote publiek. In oktober staat de auto bij de Nederlandse dealers.

Tip de redactie