Woensdag gaat General Motors bij de rechtbank toestemming vragen voor het starten van ‘New GM’. Dat is slechts dertig dagen na het faillissement van de autoreus.

General Motors is klaar voor de toekomst. Morgen wordt bij de faillissementsrechtbank de aanvraag ingediend voor het starten van ‘New GM’. In dat bedrijf zijn alle gezonde onderdelen van de failliete autoreus ondergebracht. De rest hoort bij ‘Old GM’ en de aandelen die daarin verzameld zijn, worden vernietigd.

Voordat ‘New GM’ verder kan, moeten eerst nog bezwaren van aandeelhouders en opgeheven dealers worden afgehandeld. Niemand heeft tot een alternatief voor de staatshulp van 60 miljard waarmee New GM een frisse start moet krijgen.

Aandeelhouders

Bij het nieuwe GM heeft de Amerikaanse staat een aandeel van zestig procent, de vakbond UAW heeft 17,5 procent in handen, de Canadese regering 12 procent en overige aandeelhouders gaan er met tien procent vandoor.

General Motors kan het faillissement zo rimpelloos afwikkelen omdat het grotendeels de sporen volgt van Chrysler. “Da’s een knappe prestatie omdat GM een flink stuk groter is dan Chrysler”, zegt een marktanalist tegenover persbureau Reuters. Hij denkt dat de oprichting van New GM een goede kans heeft omdat het verzoek bij de zelfde rechtbank wordt gedaan die Chrysler er weer bovenop heeft geholpen.