Over de gehele modellenlinie streeft Mazda ernaar de CO2 uitstoot voor 2015 met 30% terug te dringen. Dat zei Matthew Tomilo, vice-president van Mazda Motor Europa gisteren bij de lancering van de groene Mazda 3, de i-stop.

Tijdens de Europese presentatie van de Mazda 3 i-stop  in het Duitse Potsdam legde de Amerikaande manager ook uit hoe die 30% bereikt moet gaan worden. " De i-stop techniek wordt standaard voor alle benzinemodellen van het Mazda-programma. Dat betekent dat alle benzinemotoren de komende jaren worden voorzien van directe benzineinjectie." Verder zet Mazda in op hybride-techniek en elektrische auto's maar die vormen slechts de top van de pyramide als het gaat om terugdringen van de Co2-uitstoot. De hoofdmoot wordt het massaal toepassen van de i-stop-techniek op alle  volume-benzinemodellen.

Niet door startmotor

I-stop is Mazda's visie op een start-stop-systeem. Het bijzondere is dat de herstart van de motor na het wachten voor een verkeerslicht of file niet gebeurt door de startmotor maar door direct brandstof in de cilinder te injecteren waarbij de startmotor met een eigen accu nog slechts een klein duwtje in de rug geeft. Het resultaat is een snellere herstart van de motor in vergelijking met conventionele start-stop-systemen.

De i-stop techniek is onlosmakelijk verboden met directe benzineinjectie vandaar ook dat de direct ingespoten 2-liter benzinemotor, de 2.0 DISI van 151 pk, de eerste motor is waarbij de techniek wordt toegepast. Wie i-stop wil, zit dus voorlopig vast aan die motor.

En wat levert het nu allemaal op? Mede door wat aerodynamische aanpassingen op de i-stop-modellen, moet de auto 14% zuiniger zijn dan de vorige versie. Dat betekent een gemiddeld verbruik van 6,8 liter per 100 kilometer en 159 g/km. De hatchback met de 2-liter i-stop krijgt energielabel C, de sedan - waarin de motor ook leverbaar is - scoort energielabel B.

De Mazda 3 i-stops staan vanaf nu bij de dealer.

Mazda 3 2.0 DISI Hatchback

TS+      25.800

GT-L     27.400

GT-M    30.300

Mazda 3 2.0 DISI Sedan

TS+    26.300

GT-L   27.900

GT-M   30.800