Als u een premium cabriolet wilt rijden in het D-segment, dan is er eigenlijk keuze te over. BMW, Audi, Saab, Volvo, Mercedes en sinds heel kort zelfs Infiniti bieden allemaal dakloze varianten aan van bestaande modellen. Soms heel duidelijk, denk aan de 3-serie, soms met een wat eigen gezicht zoals de Volvo C70. Lexus wilde niet langer als enige nee verkopen en brengt een open variant van hun IS250. Overbodig of beter laat dan nooit?

Mocht u twijfelen over de aankoop van een IS Cabrio, of IS-C, zoals Lexus hem noemt, dan hoeft u in elk geval niet wakker te liggen over de motorkeus. De Japanners leveren het model in Europa met maar één motor: dezelfde 2,5 V6 als in in IS250 sedan. De dikkere V6 met ruim 300 pk blijft, eveneens net als bij de IS sedan, voorbehouden aan de VS.

Zoals veel andere nieuwe cabrio’s in dit segment heeft Lexus de IS-C voorzien van een metalen klapdak, in dit geval driedelig. Dit heeft uiteraard gevolgen voor zowel het design als de rijeigenschappen. De achterkant van de auto is wel erg dikkig geworden, ook zorgt de hoge kont ervoor dat het zicht naar achter niet altijd even goed is. Daarnaast zorgen de paar honderd extra kilo’s uiteraard voor een zwaarlijvig gevoel. Wellicht had Lexus de V6 sedan net wat pk extra moeten geven om dit te compenseren. Wel is het met de bouwkwaliteit dik in orde: je merkt dat de Japanners er zich niet gemakkelijk vanaf hebben gemaakt. Gezien het hoge comfortniveau gaat het bochtenwerk best aardig, maar echt hoeken is aan de Lexus niet besteed. Kopers van een A5 of 3-serie cabrio zullen de auto misschien wat saai vinden, maar bijvoorbeeld Saab (9-3)en Volvo (c70) hebben er met deze auto een sterke rustgevende concurrent bij. Het toverwoord bij de IS-C: raffinement.

Lees de volledig rij-impressie in AutoWeek 27, die woensdag 1 juli verschijnt.