Stoelendans bij Fiat-fabrieken

AMSTERDAM - In de komende tijd gaat Fiat de productie in de Italiaanse fabrieken flink opschudden. Daarbij blijft er in één fabriek plaats over; en kan het speculeren beginnen.

In de nasleep van het bericht van afgelopen week, waaruit blijkt dat de Lancia Ypsilon-fabriek op Sicilië in 2011 sluit, blijkt dat er nog meer modellen van Fiat, Alfa Romeo en Lancia gaan verhuizen. Zo stopt men in Mirafiori, nabij Turijn, met de bouw van de Fiat Grande Punto. Daar blijven dan de Alfa Mito, Fiat Punto Classic, de Fiats Multipla en Idea en de Lancia Musa over.

De Fiat Grande Punto verhuist naar Melfi, in Midden-Italië. In het begin van het volgende jaar verschijnt een gafacelifte versie van dat model. Hoogstwaarschijnlijk verschijnt in 2011 de opvolger van de Lancia Ypsilon op Grande Punto-basis. Het zou logisch zijn als die uit de zelfde fabriek rolt.

Cassino

In Cassino, eveneens in het midden van het land, worden op het moment de Fiats Bravo en Croma gemaakt. Ook de Lancia Delta komt daar vandaan. In het nieuwe jaar start daar de productie van de Alfa Romeo Milano; die de 147 opvolgt.

Die gebruikt het C-evo-platform, wat een variant is van de basis van de Bravo en de Delta. Bij de vestiging in Sevel Val di Sangro blijft alles bij het oude: het blijft het thuis van de Ducato bestellersfamilie.

Dan is er nog Pomigliano d’Arco in Zuid-Italië – ooit de geboorteplek van de beruchte Alfa Sud. Daar wordt de Alfa 159 gebouwd en nog tot 2010 de GT en de 147. Daarna zijn er plannen om modellen te bouwen op een nieuw platform.

Over wat voor platform dat is en over welke modellen het gaat, is nog niet duidelijk – al heeft Alfa Romeo een tijd geleden beloofd dat er weer achterwielaangedreven modellen komen. En we wachten nog op een opvolger van de 166.

Tip de redactie