De consultancybedrijven die GM helpen met het reorganiseren van het concern, worden daar flink voor betaald. GM’s chief restructuring, Al Koch, vangt 835 dollar per uur.

Het herstructureren van General Motors heeft tot dusver al 70 miljoen dollar gekost. Dat meldt de krant Detroit News. Met name de consultancybedrijven AlixPartners en Evercore Group worden dik betaald voor hun diensten. De bedrijven hebben, sinds de reorganisatie vorig jaar begon, 68,2 miljoen dollar in rekening gebracht. Wanneer GM succesvol uit het faillissement verrijst, krijgen beide bedrijven nog eens een bonus van 13 miljoen dollar betaald.

Al Koch, de hoogste baas bij GM die belast is met de reorganisatie van het bedrijf, krijgt 835 dollar per uur betaald. Als alles volgens de planning verloopt, wordt hij de directeur van Old GM. Maar hij is in dit verhaal niet de best betaalde: één onbekende Britse medewerker van AlixPartners krijgt 952 dollar per uur. Overigens heeft dat bedrijf beloofd bij deze opdracht nooit meer dan 995 dollar per uur te rekenen. Bij GM werken zo’n honderd mensen van AlixPartners aan de opbouw van het bedrijf.

Evercore werkt sinds september voor GM. Vóór het faillissement dat onlangs werd uitgesproken heeft het al 30,1 miljoen dollar in rekening gebracht en 500.000 dollar onkosten geschreven. Het bedrijf geeft in een rapport aan dat GM in 2011 2,5 tot drie miljard dollar winst kan maken en dat er een marktaandeel van 17,7 tot achttien procent kan worden gescoord.

Wordt er dan helemaal niet bespaard bij GM? Jazeker wel: de lease van de vloot van zeven privé-vliegtuigen is inmiddels stopgezet. Bij New GM worden alleen nog lijnvluchten gebruikt. De vliegtuigen van de GM-bobo’s stonden geparkeerd op Detroit Metropolitan Airport. Alleen al de kosten die worden bespaard op de stalling van de vliegtuigen bedraagt 488.000 dollar per jaar.