AMSTERDAM - Het Amerikaanse Coda wil vanaf volgend jaar in Californië de geheel elektrische EV op de markt brengen. Die is grotendeels gestoeld op Chinese techniek.

Het Amerikaanse Miles Electric Vehicles is al bekend, omdat het elektrische voertuigen maakt met een actieradius die alleen goed is voor ritjes door de buurt.

Tijd voor de volgende stap. Dat wordt deze Coda EV. Het chassis ervan wordt betrokken van Harbin Hafei Automotive.

Batterijenfabrikant Tiansjin Lishen zorgt voor het lithium-ion pakket. Dat doen ze overigens ook voor Apple, Samsung en Motorola.

De Coda EV is een vijfzitter die 150 tot 200 km ver moet kunnen komen op een acculading. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 11 seconden en de topsnelheid ligt op 130 km/u.

Subsidie

De Coda moet in de VS 45.000 dollar gaan kosten. Ter vergelijk: dat is ongeveer de zelfde aanschaf prijs als een dikke Cadillac STS. In 2010 moeten er 2.700 stuks van zijn verkocht; daarna moeten het er 20.000 per jaar worden.

De auto wordt via internet aan de man gebracht en in Californië zijn er 500 bedrijven geselecteerd die de auto kunnen onderhouden.

Op het moment is Coda ook nog bezig om subsidie los te krijgen om accupakketten in Amerika te produceren. Coda beweert dat het project bij een verkoop van 5.000 stuks per jaar winstgevend is.