AMSTERDAM - Nu de Amerikaanse deadline voor General Motors rap nadert, volgen de ontwikkelingen elkaar snel op. Een ding staat vast: een faillissement voor General Motors lijkt bijna onafwendbaar.

Volgens de Financial Times heeft General Motors momenteel een schuldenlast van 44 miljard dollar. GM had vorige maand een plan gelanceerd om 27,2 miljard aan schulden af te kopen met een aandeel van in totaal 10 procent in de nieuwe onderneming.

Negentig procent van de schuldeisers moest hiermee instemmen, en aangezien dat niet gelukt is, lijkt het lot van GM bezegeld. Alleen een zeer snel akkoord kan GM nog redden, want op 1 juni verloopt de deadline van de Amerikaanse overheid en met de huidige schuldenlast kan het concern een extra krediet van Obama wel vergeten.

De besprekingen omtrent Opel gaan vrijdag verder. Gisteren verbaasde GM de Duitse overheid om acht uur ’s avonds met een verzoek om een extra lening van 300 miljoen euro voor Opel. Mede hierdoor heeft de Europese dealerorganisatie van Opel, de Euroda, nogmaals benadrukt dat het bij wil springen om Opel te redden.

De 4.000 bij Euroda aangesloten dealers willen in totaal 500 miljoen euro bijeenleggen om hun merk te redden en inspraak in het beleid te krijgen.

Momenteel zijn Fiat en een consortium bestaande uit Magna, de Russische bank Sberbank en autofabrikant GAZ de twee overgebleven kandidaten om Opel over te nemen.

De Duitse overheid wil pas met een overbruggingskrediet komen als de Amerikaanse overheid op een aantal gebieden toezeggingen heeft gedaan. De Duitse regering verwacht dat de Amerikanen, die ze een oncoöperatieve houding verwijten, uiterlijk morgen reageren.