AMSTERDAM - De concurrentie heeft niet stilgezeten, dus na drie jaar ontkomt ook de Renault Clio aan een facelift. Het gaat niet alleen om wat uiterlijke wijzigingen, er is een geheel nieuwe GT en de RS is grondig herzien. Kunnen beide auto’s de handen (weer) op elkaar krijgen?

Hoe moeten we de GT plaatsen? Renault beschouwt deze versie als de gulden middenweg tussen de gewone Clio en de extreme RS. De auto is 15 procent harder afgeveerd dan de gewone Clio en stuurt directer. Met z’n 128 pk is –ie niet extreem snel, maar wel vermakelijk. Binnenin maakt hij de bestuurder blij met sportstoelen en ‘racepedalen’. Een navigatiesysteem is standaard in alle Clio’s, die desondanks goedkoper zijn geworden.

Dan de RS, die behoorlijk is aangescherpt. Het vermogen ligt nu op 203 pk, maar belangrijker is nog de voorwielophanging, waar Renault nu een systeem toepast dat vergelijkbaar is met het RevoKnuckle-systeem van de Focus RS. De Clio RS ontbeert een sperdifferentieel, maar laat zich in de bochten niet van de wijs brengen.

Dankzij een heerlijk losse achterkant kun je ‘m lekker met het gas bespelen.