AMSTERDAM - De gespleten viertaktmotor die de uitstoot van NOx met 80 procent moet terugdringen en die een hoger koppel gaat leveren dan conventionele benzine- en diesenmotoren is weer een stap dichterbij gekomen. Er wordt binnenkort een prototype van dit nieuwe motorprincipe gepresenteerd.

Amerikaanse motoren-ontwikkelaars van de Scuderi Group verlaten de gebaande paden en gooien de verbrandingsmotor op de schop.

Ze hebben een variatie op de viertaktmotor bedacht die nog steeds de vier verschillende fasen (inlaat, compressie, arbeid en uitlaat) kent, alleen worden de vier slagen van het otto-principe door de Scuderi Group verdeeld over twee cilinders: een compressiecilinder en een arbeidscilinder.

Stuttgart

Het brandstofmengsel wordt in cilinder 1 aangezogen en samengeperst en via een zogenaamde gaspassage overgebracht naar cilinder 2, alwaar de arbeidsslag plaatsvindt, gevolgd door de uitlaatslag.

Binnenkort wordt de motor als prototype, een atmosferische 1.0 benzine, gepresenteerd op de Engine Expo 2009 die op 16 tot en met 18 juni plaatsvindt in Stuttgart.

Later komt ook een geblazen versie van de motor. Hier kunt u meer lezen over de gespleten viertakt.