AMSTERDAM - De BMW 5-serie GT maakt op de IAA, die in september plaatsvindt, zijn publieksdebuut als productiemodel. Het nieuwe model rijdt nu met nog minder camouflage dan voorheen rond op de Duitse wegen.

Het is nu goed te zien dat er niet veel gewijzigd wordt ten opzichte van de conceptcar.

Op de exemplaren die onze fotograaf zag rijden zitten ´normale´ wielen, waar de Concept 5-serie GT die we in februari van dit jaar in München konden bezichtigen op 21 inch stond.

Verder zien we nauwelijks wijzigingen. Kort na de onthulling van het studiemodel lekte er een filmpje uit van de productieversie, en nu stuurt BMW ´m dus de openbare weg op.

De Gran Turismo is bedoeld voor een publiek dat niet gecharmeerd is van SUV´s, maar dat toch wat meer veelzijdigheid van een auto verlangt dan bijvoorbeeld een 5-serie Touring kan bieden.

BMW spreekt van een Progressive Activity Sedan. Een hogere instap, meer hoofdruimte en meer gebruiksgemak, maar niet het hoge, kolossale van een giga-SUV als de X5, dat is de gedachte achter dit concept.

Twee turbo's

De GT is gebaseerd op de nieuwe 5-serie, die in het voorjaar van 2010 op de markt komt. Eind dit jaar wordt de Gran Turismo al leverbaar, en daarbij biedt BMW motoren aan die we al kennen van de 7-serie, zoals de 3,0-liter twinturbo met 306 pk en de 3.0 diesel met 245 pk.

Motoren die ook in de gewone 5-serie komen. Uiteraard komt ook de 3.0 diesel met twee turbo´s weer in actie in de Fünfer. Alleen zescilinders en achtpitters komen in aanmerking voor de GT, terwijl de gewone 5-serie ook met viercilindermotoren leverbaar wordt.