AMSTERDAM - Tata heeft niet te klagen over aandacht voor de Nano. Er ontstaat zelfs een flinke wachtlijst voor de ‘crisisauto’ uit India.

Momenteel zegt Tata 203.000 pre-orders voor de Nano te hebben. De deadline voor de orders vooraf verliep op 25 april. Aangezien het Indiase merk niet de productiecapaciteit heeft om aan de vraag te voldoen, bepaalt Tata via loting wie als eerste z’n felbegeerde Nano voor de deur kan parkeren.

In India kost de Nano minimaal 100.000 Rupees, wat ongeveer gelijkstaat aan 2.000 dollar. Dertig procent van de kopers koos voor de basisuitvoering, twintig procent voor de iets luxueuzere CX en de overige vijftig procent opteerde voor het topmodel, de LX.

Tata gaat de Nano ook naar Europa brengen. Die auto wijkt echter flink af van de Indiase Nano, al is het maar omdat –ie hier aan veel strengere veiligheidseisen moet voldoen. Ook heeft de Europese Nano een grotere, driecilinder motor en een langere wielbasis. De prijs van de Nano voor ons continent komt zonder belastingen dan ook een stuk hoger te liggen. We moeten hier nog tot eind 2010 op de Nano wachten.