AMSTERDAM - De Mazda 2 met 1.6 diesel komt toch niet naar Nederland. De auto met zelfontbrander wordt te duur en omdat dieselrijden in het B-segment op z´n retour is, ziet Mazda hier ten lande geen brood in de versie met zelfontbrander.

Aanvankelijk leek de Mazda 2 met de nieuwe 1.6 diesel een kans te krijgen op de Nederlandse markt.

Met zijn lage CO2-uitstoot van 112 gram per kilometer zou hij in aanmerking komen voor 20 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.

Nadere bestudering op het hoofdkantoor van Mazda in Nederland heeft er echter toe geleid dat ook deze 2 met diesel niet leverbaar wordt bij ons.

Omslagpunt

"Prijstechnisch gezien kan de 2 1.6 diesel niet interessant in de markt worden. Bovendien is de 2 met huidige benzinemotoren al erg zuinig en dat zorgt ervoor dat het omslagpunt voor het rijden op diesel ver weg ligt."

"De derde reden dat we de auto niet gaan voeren is het teruglopende aandeel van diesels in het B-segment", aldus de woordvoerder van Mazda Motor Nederland.