We konden de klok er op gelijkzetten dat Subaru niet lang na de onthulling van de nieuwe Legacy met een nieuwe Outback op de proppen zou komen. En inderdaad, de nieuwe avonturier staat zelfs al in New York.

De nieuwe Outback is ruimer dan voorheen. Niet alleen de inzittenden hebben meer centimeters tot hun beschikking, ook kan er meer bagage mee. De nieuwe Lineartronic CVT-transmissie zorgt voor een lager verbruik. Sterker staal zorgt voor gewichtsreductie en een beter rijgedrag.

De nieuweling is 50 millimeter breder en 105 millimeter hoger dan z’n voorganger. De wielbasis groeit met 70 millimeter. Vooral de achterpassagiers profiteren hiervan. Binnenin biedt de Outback een nieuw instrumentarium, een elektrische parkeerrem, een nieuw sportstuur en een afwerking met aluminium.

Subaru ontleent z’n identiteit aan de aandrijflijnen, dus daar verandert weinig aan. Andermaal treffen we onderhuids dus de symmetrical AWD en een boxermotor aan. In de Amerikaanse Outback is de basismotor een 2,5-liter viercilinder met 170 pk en 230 Nm. Deze motor is aan een handgeschakelde zesbak of de nieuwe CVT-transmissie gekoppeld.

De Amerikaanse topmotorisering is een 3,6-liter zescilinder. Deze heeft een vermogen van 256 pk en een maximumkoppel van 335 Nm. Deze motorisering is alleen te combineren met een vijftrapsautomaat. Het Europese motorenpalet zal er echter anders uit komen te zien, met in ieder geval de optie van een 2,0-liter boxer diesel met 150 pk. Subaru toont de Outback zoals gezegd in New York. We verwachten de Europese versie in de tweede helft van 2009 in de showrooms.