AMSTERDAM - Het houdt maar niet op met het Mercedes-nieuws. Na de nodige SUV’s en de potente E 63 AMG is het dan nu tijd voor een iets bereikbaarder auto, de E 250 CDI Bluetec Concept.

Qua vermogen en koppel verandert er weinig aan de E 250 CDI zoals we die kennen. Ook in de Bluetec Concept levert de 2,2-liter turbodiesel 204 pk en 500 Nm.

De motor is gekoppeld aan een automatische 7G-Tronic automaat. Het gemiddeld verbruik bedraagt 5,5 liter diesel per 100 kilometer.

Euro 6-norm

Het grote nieuws is dat de E 250 CDI Bluetec Concept al voldoet aan de Euro 6-norm, die op z’n vroegst in 2014 van kracht wordt.

Om dit te bewerkstelligen hebben de ingenieurs gekeken naar de klepstoters, de laatste generatie common-rail inspuiting, de twostage-turbo en recirculatie in het uitlaatsysteem.

Een geavanceerde computer stelt waar nodig eigenschappen van de motor bij om het verbrandingsproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Roetfilter

Het uitlaatsysteem bevat een roetfilter en bovendien een systeem dat met een ureumoplossing de uitstoot van stikstofoxiden verlaagt.

De Bluetec Concept heeft een tank voor 25 liter ureum, die z’n plek heeft gevonden in de ruimte voor het reservewiel.

De E 250 CDI Bluetec is specifiek voor de Amerikaanse markt ontwikkeld. Toch hoeven we ons in Europa niet achtergesteld te voelen, want in de herfst komt de E 350 CDI Bluetec.

Deze heeft een vermogen van 211 pk en een maximumkoppel van 540 Nm. Ook deze E voldoet aan de Euro 6-norm.