Ook in Rusland heeft de auto-industrie het moeilijk. Minister-president Poetin trekt daar graag zijn portemonnee voor.

De Russische minister-president Poetin heeft aangekondigd een miljard dollar uit te trekken om de auto-industrie in dat land weer levensvatbaar te maken. De belangrijkste producent is AvtoVAZ, de fabrikant van Lada. Dat bedrijf ontvangt een rentevrije lening van 734 miljoen dollar.

Met dat geld moet de kredietwaardigheid omhoog gaan en kunnen nieuwe investeerders worden aangetrokken. Die moeten zorgen voor nog eens 2,6 miljard dollar om een nieuwe productielijn op te zetten. Het duurt nog twee maanden voordat AvtoVAZ de overheidshulp ontvangt. Om die periode door te komen, krijgt het bedrijf nog eens 237 miljoen dollar als overbruggingslening.

Lada

Bij AvtoVAZ werken 130.000 mensen en staan 90.000 nieuwe Lada’s op een eigenaar te wachten. De Russische minister van Handel, Viktor Khristenko, voorspelt dat de autoverkoop in Rusland dit jaar met zestig procent afneemt. Dat is een nog somberder voorspelling dan de afname van vijftig procent die eerder dit jaar door analisten werd verwacht.

Tot voor kort was Rusland Europa’s snelst groeiende automarkt. De hogere prijzen van onderdelen en de afname van de autoverkoop, doen de industrie nu de das om. Door problemen met toeleveranciers heeft de Lada-productie in februari al enige tijd stilgelegen.

Staatssteun

Ook andere merken worden geholpen door de overheid. Vrachtwagenfabrikant KamAZ krijgt een rentevrije lening van 140 miljoen dollar, terwijl Sollers, dat Fiat, Isuzu, SsangYong en UAZ produceert, 150 miljoen ontvangt. Daarmee wordt het voor Sollers mogelijk een fabriek in het Verre Oosten neer te zetten. GAZ ontvangt op zijn beurt 120 miljoen dollar.  

Tot slot heeft de Russische overheid kreditsubsidies voor 29 modellen. Kopers kunnen tegen een gunstige lening in Rusland geproduceerde auto’s kopen die niet duurder zijn dan 10.000 dollar. Onder die 29 modellen zijn 22 Lada’s.