BMW komt eind dit jaar met twee nieuwe modellen, ter uitbreiding van het in de afgelopen jaren toch behoorlijk uitgebreide modelgamma. We bedoelen uiteraard de X1 en de 5-serie GT. De eerste rijdt hier met weer een beetje minder camouflage rond bij de Nürburgring.

Als BMW een model als Concept presenteert, zoals vorig najaar op de Salon van Parijs de Concept X1, dan kun je ervan uitgaan dat de auto niet veel meer wijzigt. Dat gaat op voor de 5-serie GT, die we als studie gezien hebben, het geldt ook voor de X1.

Eind dit jaar wordt de compacte SUV, die auto´s als de VW Tiguan gaat beconcurreren, leverbaar. Technisch is het mix van componenten van de 1-serie, de 3-serie X-versies en de X3, de productie vindt plaats in de BMW-fabriek Leipzig. De basisversie heeft achterwielaandrijving, en daarmee wordt de X1 het eerste BMW X-model dat ook zonder vierwielaandrijving leverbaar wordt.

De BMW X1 heeft een lengte van 4,46 meter. Dat is bijna 11 centimeter minder dan een X3. De wielbasis is 2,76 meter; slechts 4 centimeter korter dan de afstand tussen de voor- en achteras van een X3. Opmerkelijk is het hoogteverschil. Deze X1 reikt tot 1,54 meter waar de X3 1,67 meter hoog is.