AMSTERDAM - De Amerikaanse regering geeft General Motors nog geld om zestig dagen te kunnen rondkomen. Chrysler krijgt budget voor dertig dagen. De gevraagde miljardenhulp is dit keer geweigerd.

General Motors en Chrysler krijgen dit keer niet de gevraagde miljardeninjectie van de Amerikaanse overheid.

Als de financiering afloopt, lijkt een ‘Chapter 11’-scenario onafwendbaar. Daarbij wordt faillissement aangevraagd en worden de concerns geherstructureerd.

Overheidshulp

Sinds het begin van dit jaar zijn de autobedrijven met 17,4 miljard dollar overheidshulp in leven gehouden.

Volgens de plannen van de regering moet General Motors gecontroleerd failliet gaan. New York Times meldt dat een scenario besproken waarbij GM in twee delen wordt opgebroken.

De aantrekkelijke onderdelen worden ondergebracht in een bedrijf dat door de regering wordt gefinancierd. Naast vele andere bedrijfsonderdelen, horen onder meer de merken Cadillac en Chevrolet bij.

Daaruit moet een nieuw bedrijf ontstaan. De onderdelen waarop geld wordt verloren, worden afgestoten en gaan failliet.

Risico's

GM heeft in februari al aangegeven dat een faillissement 100 miljard dollar overheidsgeld kost. “Een bankroet bij zo’n belangrijk autoconcern is onbekend en ongekend. We kennen de risico’s niet,” aldus Fritz Henderson.

Als het genoemde bedrag klopt, is dat het hoogste dat in de VS ooit is betaald om een faillissement af te wikkelen.

Chrysler

Chrysler ziet een herstructurering nog minder zonnig in. “We hebben een gebrek aan geld om zo’n ommezwaai te maken”, vertellen managers aan persbureau Reuters.

“Het besluit van de overheid om ons verder geen geld te lenen, versnelt het verdwijnen van Chrysler.”

Het merk wordt verder niet ondersteund omdat het op het punt staat een verregaande samenwerking met Fiat aan te gaan. Daarbij nemen de Italianen 25 procent van de aandelen over en zou Chrysler verder de toekomst in kunnen.