Nieuwe Toyota Prius haalt 1:25,6

De Toyota Prius hebben we eerder al gezien op de autoshow in Detroit. In Zwitserland wordt morgen de Europese versie onthuld. Wij brengen alvast de belangrijkste details, zoals daar het verbruik en de CO2-uitstoot zijn.

De derde generatie Toyota Prius is een maatje groter geworden dan zijn voorganger. De nieuweling is voorzien van een 1,8-liter VVT-i motor met een vermogen van 98 pk. Een elektromotor levert een equivalent van 80 pk. Toyota claimt dat ondanks de vermogenstoename van 22 procent het verbruik toch tien procent lager is. Toyota geeft een verbruik op van 3,9 liter per 100 km. De hybride neemt dus genoegen met een liter brandstof per 25,6 kilometer. De CO2-uitstoot is veertien procent lager en komt uit op 89 gr/km. Prius-rijders kunnen voortaan dus beter meekomen met het verkeer; zo sprint het nieuwe model in 10,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

Negentig procent van het Hybrid Synergy Drive  is opnieuw ontworpen. Het systeem is lichter en efficienter; gedurende het aandrijvingsproces gaat minder vermogen verloren. De elektromotor is twintig procent sterker dan zijn voorganger maar is 33 procent kleiner geworden. Opnieuw kan het systeem remenergie hergebruiken. De omvormer is op zijn beurt 36 procent lichter en 37 procent compacter. De batterij is opnieuw van het metaal-hydride type en is wat zwaarder geworden dan zijn voorganger. Tot 50 km/u kan de Prius op louter elektrokracht rijden. Ook ak de bestuurder kiezen voor een Power- en een Eco-stand. Die laatste kan het verbruik met tien tot vijftien procent reduceren en de Powerstand is geschikt wanneer maximale prestaties worden gevraagd.

De Prius is in de lente 1,5 centimeter gegroeid tot 4,46 meter. Alle lengte komt ten goede aan de overhang aan de voorzijde. De wielbasis is met 2,70 meter gelijk aan de Avensis. De breedte is met 1,75 meter twee centimeter meer dan voorheen en de hoogte is met 1,49 meter gelijk gebleven.

Tot de innovaties van de Prius behoort een ventilatiesysteem dat wordt gevoed door zonnecellen op het dak en de auto koel kan houden als die geparkeerd staat. Zo wordt minder energie gevraagd van de airco. Verder is er een head-up display waarin verschillende functies worden weergegeven en met het Touch Tracer Control kunnen vele functies via het stuurwiel worden bediend. LED-techniek is doorgedrongen tot in de koplampen. Volgens Toyota levert die lichttechniek een vermindering van de elektriciteitsconsumptie op van dertig procent.

Tip de redactie