Het ziet er naar uit dat Renault zich vrijwel terugtrekt uit de grotere segmenten. In 2011 wordt de fabriek in Sandouville omgebouwd voor de productie van bestelauto’s, en dat betekent het einde voor de modellen die daar worden gebouwd.

Vandaag gaf bij een bijeenkomst in Parijs Renault-Nissan-baas Carlos Ghosn tekst en uitleg bij de slechte cijfers van het merk na het uitbreken van de kredietcrisis.

Over het gehele jaar zag Renault de resultaten met zeven procent dalen. Het venijn zat 'm in de staart want in het laatste kwartaal daalden de resultaten met 28,7 procent.

Na afloop van de presentatie sprak Autocar achter de schermen met ‘een belangrijke topman’ van het merk. Die beweert dat in 2011 de fabriek in Sandouville bestelauto’s gaat bouwen. Dat betekent het einde voor de Laguna, Espace en de Vel Satis.

Mondjesmaat

De Laguna krijgt aan het einde van 2010 dus een voortijdig einde. Het nieuwe model, dat vorig jaar is gepresenteerd, wordt maar mondjesmaat verkocht. “Hij wordt vervangen door een 4,90 meter lange auto van een in Korea gebouwde Samsung, die hier onder de merknaam Renault wordt aangeboden,” aldus de zegsman van Renault.

Waarschijnlijk is deze auto de opvolger van de Samsung SM5. De Renault Koleos is in de basis ook een in Korea gebouwde Samsung.

Het werk aan de opvolger van de Espace is inmiddels gestopt nadat er al 150 miljoen euro in het project was gestoken. De Renault Grand Scénic blijft over als grootste model en volgt dus ook de Espace op.

De Renault Vel Satis is al jaren vlaggenschip van het merk en nadert het einde van zijn carrière. Maar de bijzonder vormgegeven limousine is nooit aangeslagen bij het publiek. Ook hiervan komt geen opvolger. De Fransen schrappen dus alle grote modellen. Er moeten compacte auto’s voor in de plaats komen en bovendien verwachten we dat Renault komt bovendrijven als één van de pioniers op het gebied van elektrische auto’s.