AMSTERDAM - Mercedes-Benz heeft alle informatie over de nieuwe E-klasse officieel vrijgegeven. Het model is in Detroit aan de pers gepresenteerd maar staat niet op de autoshow.

Indrukwekkend is de hoeveelheid veiligheidssystemen waarmee Mercedes de nieuwe E levert of die je op de auto kunt bestellen. We noemen Active Mainbeam Assist. Daarbij wordt de lichtbundel aangepast aan de omstandigheden. Is er in geen velden of wegen een andere auto te bekennen, dan zet het systeem zichzelf op grootlicht waarbij de reikwijdte van 65 meter naar 300 meter gaat.

Blind Spot Assist houdt de dode hoek in de gaten, Lane Keeping Assist zorgt ervoor dat het stuur gaat trillen zodra de auto zonder richting aan te geven de rijbaan dreigt te verlaten. Met Speed Limit Assist herkent de E-klasse snelheidsborden, die worden in de display weergegeven.

Er is ook nog de optie Night View Assist. Daarmee wordt de rijbaan voor de auto met infrarood licht verlicht, andere mensen zien hier niets van, maar de bestuurder krijgt op een zwart-witte display alles geprojecteerd. Hierdoor zie je voetgangers en fietsers in het donker veel eerder en het is alsof je met een nachtkijker op, rijdt.

Wakker blijven

Attention Assist is wel standaard, en daarbij houden sensoren het hoofd van de bestuurder in de gaten. Bij concentratieverlies en lichte afwijkingen in de manier waarop het stuur wordt vastgehouden geeft de auto een signaal met de tekst: “Attention Assist. Pause!” Het model telt zeven airbags. Voorts kun je de auto weer met Airmatic luchtvering krijgen.

De standaarddempers passen zich overigens aan de rij-omstandigheden aan. Standaard staat de E-klasse op naar huidige maatstaven wel erg kleine 16 inch wielen, 17, 18 of 19 inch kan ook. De Elegance wordt de basisversie met wortelnotenhout in het interieur, de Avantgarde oogt wat sportiever met onder meer LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, 17 inch en een andere grille.

Een AMG-sportpakket met 18 inch, een verlaagd onderstel en sportstoelen kun je ook al bestellen. Mercedes biedt 12 exterieurlakken aan en kopers kunnen ervoor kiezen hun sedan met twee riante achterstoelen te laten leveren, Coupé Sitze in Mercedes-taal.

Nieuwe motoren

Mercedes trapt af met een geheel verse motorengeneratie. Directe inspuiting is bij de benzineversies het toverwoord. De 184 pk sterke E 200 CGI wordt de instapper. Deze heeft een turbo, directe inspuiting, variabel verstelbare nokkenassen en een ECO-start-stopsysteem en die helpen de viercilinder in de forse E-klasse aan een gemiddeld verbruik van 6,8 liter per 100 km, goed voor 159 gram CO2 per kilometer.

Deze krachtbron werkt samen met een handbak, in zijn zwaardere broer, de E 250 CGI is een automaat standaard. Die viercilinder levert 204 pk en 310 Nm, voorheen had Mercedes nog een V6 met die waarden in de aanbieding.

De E-klasse met V6 benzine heet E 350 CGI, en die schopt ’t tot 292 pk, voorlopige topper is de E 500 met achtpitter. Da’s de enige E zonder directe inspuiting, goed voor 388 pk. Deze heeft net als de V6-en de 7G-tronic automaat.

Diesel vanaf 136 pk

Zeg je Mercedes E-klasse, dan zeg je diesel. Het gamma begint met een 136 pk sterke E 200 CDI, maar die versie is in het begin nog niet leverbaar. Veelrijders hebben keus uit een E 220 CDI, een E 250 CDI en een E 350 CDI en een E 350 Bluetec. De eerste twee zijn 2.2 viercilinders met twee turbo’s. Daar heb je eigenlijk al genoeg aan. De lichtste levert al 170 pk en 330 Nm (360 Nm voor automaat)

Dit blok verbruikt slechts 5,3 liter per 100 kilometer, heeft een A-label en stoot maar 139 gram CO2 per kilometer uit. Een treetje hoger vinden we de E 250 CDI met 204 pk en maar liefst 500 Nm, ongekend voor een vierpitter. Alle viercilinder CDI’s zijn even zuinig. Mercedes zet nog niet op V8 diesels in, en het is nog maar de vraag of we die ooit nog terugzien in dit model.

Zo levert de E 350 CDI zescilinder 231 pk. In het najaar komt de Bluetec-versie van deze motor. Dan bedraagt het vermogen 211 pk, maar dan wordt de uitstoot van NOx geminimaliseerd net als bij de huidige E 300 Bluetec. Dat laat ‘m voldoen aan de Euro 6 emissie-eisen die in 2014 ingaan, alle andere motoren voldoen aan Euro 5. Mercedes heeft louvres in de grille, banden met lagere rolweerstand en er is een schakeladvieslampje voor zuinig rijden, middelen die we al kennen van de C-klasse BlueEfficiency-uitvoeringen. Morgen kunnen we vertellen wat de E-klasse kost.