AMSTERDAM - De Jaguar XFR is los en hij heeft de BMW M5 en consorten als voornaamste prooien. Daarvoor heb je flink wat pk’s nodig. De XFR peurt er 510 uit zijn nieuwe 5,0-liter supercharged V8.

Al sinds de komst van de XF gonst het van de geruchten over een supersnelle variant er van. Dat is deze XFR. Hij heeft een vermogen van 510 pk dat komt uit een nieuwe 5,0-liter supercharged V8. Die levert maximaal 625 Nm trekkracht.

Ten opzichte van de oude 4,2-liter supercharged V8 is het vermogen van 23 procent toegenomen en het koppel met twaalf procent. De kracht wordt op de achterwielen overgebracht middels een handgeschakelde zesbak met een speciaal ontwikkelde koppeling die tegen al die brute kracht is opgewassen.

Het levert een sprinttijd op van 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. Als verbruik geeft Jaguar 12,5 liter per honderd kilometer op. Wat nou, energielabel en slurptaks?

Stuurinrichting

De XFR onderscheidt zich verder van zijn mindere broeders door een actief dempingsysteem en een aangepaste stuurinrichting. Ook de remmen zijn aan de krachtkuur aangepast. De aanpassingen aan de carrosserie zijn netjes gehouden.

Met name de grote extra luchtinlaten aan de voorzijde vallen op en er is een bescheiden bespoilering rondom; onder meer zit er eentje op de achterklep. De R-versie verraadt zich in het dagelijkse verkeer door zijn vier uitlaatpijpen. De XFR staat op 20 inch wielen en verder is het opvallend dat er nieuwe zijspiegels zijn met LED-richtingaanwijzers.

Accenten

Binnenin zijn er vele aluminium accenten en sportstoelen met het R-logo. Wie kijkt op de snelheidsmeter, vergeet nooit dat hij met een supercharged Jaguar onderweg is. De XFR is maar leverbaar met acht exterieurkleuren: Ultimate Black, Indigo, Liquid Silver, Lunar Grey, Porcelain, Botanical Green, Kyanite Blue en Salsa.

Hoewel de XFR prachtig past in de Jaguar-historie, vragen wij ons intussen af wat er met het historisch verplichte British Racing Green is gebeurd.