BRM keert terug als elektroracer

En weer wordt een beroemde Britse naam gerehabiliteerd. Dit keer is het BRM ofwel British Racing Motors, dat oorspronkelijk van 1945 tot en met 1977 actief was.

De Britse racestal schreef in die periode 17 Formule 1-titels op zijn naam. BRM was buitengewoon ambitieus en werkte jarenlang aan een geblazen V16-motor met een inhoud van slechts anderhalve liter. Het blok leek in eerste instantie buitengewoon succesvol, maar bleek bij nader inzien bovenal buitengewoon gecompliceerd en zorgde voor veel problemen. BRM kreeg al snel de bijnaam ‘British Racing Misery’.

Ruim dertig jaar na de teloorgang blaast het in Wokingham gevestigde Bee Automobiles de BRM-naam nu nieuw leven in. Opnieuw, want het werd in de jaren negentig ook al eens geprobeerd. Bee Automobiles doet het met een elektrische raceauto: de Bee Four ERV. De formule-achtige racer is ontwikkeld met de hulp van Lotus-veteraan Martin Ogilvie en zal worden ingezet in het nationale heuvelklim kampioenschap. Coureur Graham Wight junior, die al twee keer eerder de titel op zijn naam schreef (in 2001 en 2002), kruipt daarbij achter het stuur van de elektroracer. Bee Automobiles laat nog niet laten weten hoe de auto precies wordt aangedreven, maar wil wel kwijt dat alle vier de wielen worden ingezet. Volgens de fabrikant gaat het daarbij om een totaal vermogen van 700 pk.

Naast de BRM Bee Four ERV werkt Bee Automobiles overigens aan een ander noemenswaardig project: de Bee One. In tegenstelling tot de eenpersoons heuvelklimmer gaat het daarbij om een vierzits personenauto die liefst dertig keer (!) zo zuinig om moet weten te springen met brandstof dan zijn soortgenoten. Al in maart dit jaar moet de Bee One worden onthuld op de Autosalon van Genève.

Tip de redactie