AMSTERDAM - De Tata Nano, die ’s werelds goedkoopste auto moet worden, komt er ook als micro hybride. Hij krijgt een start-stop-systeem van Bosch.

Een auto met een start-stop-systeem, dat er voor zorgt dat de motor stopt zodra de auto stilstaat, mag zich micro hybride noemen. Tata gaat volgens een Indiase televisiezender de nieuwe Nano uitrusten met zo’n systeem van Bosch.

Daarmee wordt het goedkoopste hybridesysteem toegepast op de goedkoopste auto ter wereld. Waarschijnlijk wordt de Nano, waarvan een prijs wordt opgegeven van zo’n 2.500 dollar, er een paar honderd dollar duurder van. Overigens is de Nano niet de eerste Tata die het Bosch-systeem krijgt; de Indica krijgt de primeur.

Zuiniger

Met zijn start-stop-systeem wordt de Tata Nano vijf tot tien procent zuiniger. Overigens is het Indiase product met zijn standaard-techniek geen echt zuinigheidswonder. Met zijn 33 pk sterke 623 cc tweecilinder verbruikt hij 1:20.

De hybride, een dieselversie en een volledig elektrische Nano, die alle op de planning staan, moeten zuiniger zijn.

In eerste instantie is de Nano bedoeld om Indiërs van van hun tweewieler in een vierwieler te krijgen. In 2008 zou de productie starten, maar politiek gekrakeel heeft er voor gezorgd dat de Nano nog steeds niet wordt gemaakt. Wanneer de hybride Nano komt, is nog niet duidelijk. Als het wagentje betrouwbaar en veilig is gebleken, kan ook de export van start gaan.