AMSTERDAM - Dat de Volvo S80 een D5 diesel met 205 pk zou krijgen wisten we al, nu heeft Volvo meer gegevens over het nieuwe motorblok. Dat heeft twee turbo´s en voldoet aan de Euro 5 emissienormen.

Volvo heeft het 2,4-liter vijfcilinderblok flink onder handen genomen. Piëzo-injectoren, keramische gloeibougies en twee turbo´s zijn er verantwoordelijk voor dat de motor niet alleen krachtiger wordt, hij is ook een stuk schoner. Het verbruik daalt naar 6,2 liter diesel per 100 kilometer en daarmee stoot de S80 D5 164 gram CO2 per kilometer uit. De kleinere turbo zorgt bij lagere toerentallen voor de voortstuwing, bij hogere toeren neemt de grote turbo het over. Maximaal 420 Nm levert de D5, en dat doet de motor tussen 1.750 en 3.000 toeren.  Een verbeterd EGR-systeem zorgt ervoor dat de uitstoot van stikstofoxide afneemt en zodoende voldoet de auto aan de Euro 5-emissienormen. Een SCR-katalysator die stikstofoxide omzet in stikstof en water heeft deze Volvo echter nog niet. Wat de S80 D5 kost weten we al, wanneer de nieuwe D5 in de andere modellen leverbaar wordt is nog niet bekend.