AMSTERDAM - Eindelijk eens goed nieuws: autoexpert Willi Diez, voorzitter van het Duitse Institut für Automobilwirtschaft, denkt dat in de tweede helft van 2009 de automarkt in zijn land weer zal aantrekken. Ook denkt hij dat in Amerika de verkoop voor het einde van het jaar opkrabbelt.

Willi Diez, van het Duitse Institut für Automobilwirtschaft, ziet in de tweede helft van 2009 kansen voor groei voor de automarkt. “In Duitsland moet dan het psychologische effect van de kredietcrisis zijn uitgewerkt omdat de Duitsers zullen merken dat de problemen hier niet zo groot zijn als in Amerika.”

In 2009 verwacht Diez een verkoop van 2,8 miljoen auto’s. In het vorige jaar stond tot en met november de teller op 3.177.830 stuks. Pas in 2015 denkt hij dat Duitsland de 3,2 miljoen haalt. Voor Amerika voorspelt hij dat de vraag naar kleinere en zuinigere auto’s de verkoop in de loop van het jaar zal aanwakkeren. Voor 2009 verwacht hij daar een autoverkoop van 12 miljoen stuks. In 2015 moeten dat er 14,5 miljoen zijn.

Ook voor de wereldmarkt houdt Diez er een optimistische blik op na. Tot 2015 voorspelt hij een groei van dertig procent tot een jaarproductie van 65,5 miljoen voertuigen. Het grootste deel van de groei komt voor rekening van de ontwikkelingslanden. In 2015 worden met 33,5 miljoen auto’s daar meer vierwielers verkocht dan in de industrielanden.

Voor 2009 voorziet Willi Diez op de wereldmarkt nog een daling van vijf procent tot 50,4 miljoen voertuigen. De grootste min van elf tot twaalf procent voorspelt hij voor Noord-Amerika. West-Europa zal negen procent in het rood duiken en dalen tot een verkoop van 12,5 miljoen stuks. De Aziatische markt daalt volgens de Duitse autogoeroe licht met 0,7 procent tot een niveau van 14,1 miljoen auto’s.