De verbrandingsmotor heeft zijn langste tijd nog niet gehad. Dat heeft Bernd Bohr, hoofd van de voertuigdivisie van Bosch, in een interview gezegd. Volgens hem zal de verbrandingsmotor nog minimaal 20 jaar de leidende vorm van aandrijving blijven en rijden we binnenkort zeker niet allemaal elektrisch.

Bernd Bohr, hoofd voertuigdivisie bij Bosch, één van de belangrijkste toeleveranciers van de autowereld, denkt dat het niet zo’n vaart loopt met elektrische auto’s. Dat vertelt hij in het Duitse Auto, Motor und Sport.  

De komende decennia raken we de klassieke vebrandingsmotor volgens hem nog niet kwijt. Wel stelt Bohr dat er bij die aandrijving nog genoeg te winnen valt. Hij verwacht dat door middel van onder meer downsizing en turbolading het verbruik in de komende jaren met zo’n 15 procent daalt. Het gebruik van Start/Stop-systemen en andere energiebesparende technologieën kunnen de dorst nog verder terugdringen.

Hybrides en elektrische auto’s gaan wel een steeds belangrijker rol spelen. Maar in 2015 is de verwachting dat nog geen vijf procent van alle auto’s een hybride of elektrische is. Wel blijft de trend richting zuinige auto’s onverminderd doorgaan. Zelfs het op sterven na dode GM is nog steeds met de Volt bezig. Ook onder meer Daimler verwacht in 2009 een elektrische auto te presenteren.

Bohr waarschuwt echter tegen een overdreven optimistische kijk op de zaken. De consument moet niet het idee krijgen dat er in 2010 betaalbare elektrische auto’s op de markt zullen zijn. Dat zou schadelijk kunnen zijn voor de markt.