Jaguar heeft een nieuwe dieselmotor ontwikkeld voor de Jaguar XF. Het gaat om een doorontwikkeling van de oude 2,7-liter diesel. De nieuwe motor levert 275 pk en maximaal 600 Nm koppel.

De nieuwe motor is ontstaan vanuit de 2,7-liter die Ford en PSA samen ontwikkelden en al dienst deed in de XF. Allereerst vergrootte Jaguar de inhoud naar 3,0-liter. Vervolgens werd een nieuw systeem ontwikkeld met twee turbo’s. De primaire turbo heeft variabele geometrie en doet het altijd. De secundaire turbo heeft een vaste geometrie en doet alleen mee boven de 2.800 toeren per minuut. Bovendien kan de elektronica de turbo volledig uitschakelen door middel van kleppen in het in- en uitlaattraject. Hierdoor veroorzaakt de turbo geen verlies wanneer die niet in gebruik is.

Door dit alles levert de nieuwe motor 275 pk en maar liefst 600 Nm trekkracht. De krachtbron wordt het eerst geleverd in de XF, die dan XF Diesel S heet en die nieuwe diesel sprint in 5,9 seconden naar de 100 en heeft een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Het verbruik bedraagt gemiddeld 6,7 liter per honderd kilometer en dat komt neer op een CO2-uitstoot van 179gram per kilometer. De XF Diesel S is verkrijgbaar vanaf 72.140 euro.

De motor wordt ook leverbaar met 235 pk en 500 Newtonmeter. Hiermee duurt de sprint 6,7 seconden en is de topsnelheid 240 kilometer per uur. Het verbruik en de uitstoot blijven gelijk aan de 270 pk versie. De prijs van de XF met deze motor komt op 69.340 euro.