Hyundai komt eind 2009, begin 2010 met een facelift voor de Santa Fe. De SUV is sinds 2006 op de markt.

De Koreaanse SUV was in zijn eerste jaar op de Nederlandse markt zeer succesvol, er vonden er in 2006 bijna 3000 een eigenaar. Door de invoering van de slurptax werd de auto duurder en dat is te zien aan de verkoopcijfers over 2008, dit jaar gingen er 1.265 op kenteken. Bij het beperken van de slurptax gaat Hyundai´s nieuwe automatische transmissie een belangrijke rol spelen. Het merk presenteert in 2009 een nieuwe automatische transmissie met zes versnellingen. De automaat is 12 kilo lichter en heeft 62 onderdelen minder dan de huidige vijftraps, en volgens het merk zorgt hij ook nog voor een lager verbruik.

De eerste Hyundai die van de nieuwe automaat gaat profiteren is de Grandeur 3.3 V6. Daardoor accelereert de sedan in 7,8 seconden van 0 naar 100 in plaats van 8 tellen precies, het verbruik daalt met 12,2 procent wat neerkomt op 8,9 liter benzine per 100 kilometer. Ook de vernieuwde Santa Fe zal de zesversnellingsbak gaan gebruiken, de automaat wordt gekoppeld aan benzine- en dieselmotoren.