Het altijd zo succesvolle Toyota bevindt zich natuurlijk in een heel andere situatie dan GM en Chrysler, maar ook het Japanse concern heeft zo z’n problemen. Voor het eerst in de geschiedenis van het concern is er sprake van een operationeel verlies (een verlies voordat de belastingen en rentes betaald moeten worden).

Het verlies heeft meerdere oorzaken. Natuurlijk is de stagnerende autoverkoop een belangrijke reden. Vorig jaar verkocht Toyota 8,9 miljoen auto’s, dit jaar blijft de teller steken op ongeveer 7,5 miljoen stuks.

maar ook de zwakke yen brengt Toyota in de problemen. Om de crisis te bezweren keert het concern geen bonussen aan de topmannen uit en zijn talrijke investeringen in de ijskast gezet. Zo zou er een Amerikaanse fabriek voor de Prius komen, maar voorlopig heeft Toyota dat project afgeblazen.

Toch gaat het concern niet zo ver als landgenoot Honda. Dat merk heeft per direct z’n Formule 1-activiteiten gestaakt en de NSX-opvolger geschrapt. Zoals het er nu naar uitziet, blijft Toyota in de Formule 1 actief. Ook de Lexus LF-A, een potentiële aartsrivaal van de NSX, staat voorlopig nog op de planning.