De Impreza is het vierde en laatste model van Subaru dat wordt voorzien van de 150 pk sterke boxer diesel. Aan het begin van het jaar had het merk nog geen enkele diesel in het programma, dus de verdieseling is snel gegaan.

De Subaru Impreza 2,0D is niet als de rest van het Subaru-programma voorzien van de 150 pk sterke boxer diesel. Vanaf januari is hij te koop voor een prijs vanaf zo’n 30.000 euro. De boxer valt op door zijn smeuiige karakter – ook hoog in de toeren geeft hij nog thuis. Met name op de snelweg is het een comfortabele en stille kruiser.

Jammer is dat de zesversnelligsbak, die speciaal voor deze motor is ontwikkeld, niet erg verfijnd is. Zijn lange slagen passen niet bij het sportieve karakter van de auto en ook is hij niet van een directheid die we van Japanners gewend zijn.

Subaru ziet zijn Impreza diesel als concurrent voor andere sportieve diesels als de Seat Leon en de Honda Civic. De nieuwste loot aan de Impreza-stam scoort energielabel D.

Met de ietwat ondergemotoriseerde 1,5-liter en ook niet erg snelle en bovendien dorstige 2,0-liter is de boxer diesel de beste motorkeuze van het moment in de Impreza. Op de waanzinnige STI na natuurlijk.

 

De complete rij-impressie met de Subaru Impreza 2,0D staat in AutoWeek 50, die komende woensdag in de winkels ligt.