In januari voegt Subaru de Impreza boxer diesel aan het programma toe. Maar dat is niet het laatste wat we zullen horen van deze generatie Impreza.

Een beetje stilzwijgend is een voorwielaangedreven versie aan het Impreza-programma toegevoegd. Dat immers beroemd is om zijn standaard vierwielaandrijving. De tweewielaandrijver alleen te koop in combinatie met de 107 pk sterke 1,5-liter. Volgens Subaru is de vraag naar deze uitvoering ’mondjesmaat’. Ook van de nieuwe dieseluitvoering, die het moet gaan maken op de zakelijke markt, overwegen de Japanners een tweewielaangedreven uitvoering. In januari komt de eerste Impreza diesel in de verkoop voor een prijs vanaf zo’n 30.000 euro.

Met 150 pk zit Subaru’s boxer diesel behoorlijk hoog in de boom. Een krachtiger variant zal er niet komen, maar er worden wel minder vermogende versies overwogen; daarmee kan immers de gemiddelde CO2-uistoot van het programma omlaag worden gebracht. Als eerste staat echter een automatische transmissie voor de diesel op het programma. Daarmee moet die motor onder meer voet aan de grond krijgen in de VS.

Tot slot wordt er bij de ontwikkelingsafdeling van Subaru stilletjes nagedacht over een turboversie van de 1,5-liter benzineboxer. Die zou prima passen in de huidige downsize-gedachte.