De Audi A4 Cabriolet is dood, leve de A5 Cabriolet! Met een open A5 wil Audi andermaal de aanval openen op de BMW 3-serie Cabrio, Volvo C70 en –vanaf volgend jaar- de Mercedes E-klasse Cabrio. Het meest opvallende nieuws is de motorkeuze bij de S5 Cabriolet.

Audi is volhardend in de keuze voor de stoffen kap. De A5 Cabriolet krijgt een exemplaar mee dat in 15 seconden de auto in een zonaanbidder omtovert. De transformatie naar gesloten toestand kost 17 seconden. Dit kan rijdend bij snelheden tot 50 kilometer per uur. Wie voor de ‘acoustic top’ kiest, ervaart volgens Audi hetzelfde comfort als in een cabrio met hardtop. Met andere woorden: de concurrentie, want alle bovengenoemde cabrio’s hebben een stalen klapdak.

De A5 Cabriolet is 4,63 meter lang, 1,85 meter breed en 1,38 meter hoog.  Hiermee is de open A5 8 centimeter langer en 7 centimeter breder dan z’n spirituele voorganger. De inhoud van de bagageruimte is 320 liter, met neergeklapte achterbank bedraagt deze waarde 750 liter.

Audi heeft veel aandacht besteed aan de rijeigenschappen. Het gebruik van extra sterk staal zorgt er voor dat de open A5 een relatief stijve carrosserie heeft en voor de spatborden heeft Audi aluminium gebruikt om het gewicht te beperken. Dankzij Audi Drive Select kan de bestuurder met een druk op de knop de gasrespons, de schakelpunten van de zeventraps S-Tronic transmissie en de stuurbekrachtiging instellen. Audi’s nieuwe differentieel beperkt het onder- en overstuur. Dit differentieel debuteerde op de S4.

Het basismodel is de 1.8 TFSI met 160 pk. Deze motor is standaard gekoppeld aan een handbak. Daarboven vinden we twee versies van de nieuwe 2.0 TFSI. De basisversie van die motor mobiliseert 180 pk en 320 Nm en is gekoppeld aan een multitronic automaat en voorwielaandrijving. Deze aandrijflijn stelt de A5 Cabriolet in staat om in 8,9 seconden naar 100 kilometer per uur te sprinten. De topsnelheid bedraagt 219 kilometer per uur, het gemiddeld verbruik is 7,4 liter per 100 kilometer.

Een treetje hoger vinden we de 2.0 TFSI met 211 pk en 350 Nm. Hier heeft de klant keuze uit voorwielaandrijving en multitronic of handbak, of Quattro-aandrijving in combinatie met de nieuwe zeventraps S-Tronic transmissie. De sprint naar 100 kilometer per uur kost 7,5 seconden, de topsnelheid is 241 kilometer per uur.

De meest potente motorisering van de ‘gewone’ A5 Cabriolet is de 3.2 V6 FSI benzinemotor, goed voor 265 pk en 330 Nm. Met voorwielaandrijving en Multitronic sprint deze open A5 in 6,9 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid is 246 kilometer per uur. Het verbruik bedraagt 8,6 liter per 100 kilometer. Quattro-aandrijving in combinatie met de zeventraps S-Tronic transmissie is een optie.

Wie wil dieselen, komt (voorlopig) sowieso met een zescilinder thuis. De basisdiesel is namelijk de 2.7 V6 TDI met 190 pk en 400 Nm. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost deze basisdiesel 8,6 seconden, de topsnelheid is 230 kilometer per uur. Het voordeel van de diesel is natuurlijk het verbruik: 6,3 liter per 100 kilometer.

De dieseltopper is de 3.0 V6 TDI, goed voor 240 pk en 500 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost deze A5 6,4 seconden, de topsnelheid is 247 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,8 liter per 100 kilometer. De 3.0 TDI heeft standaard vierwielaandrijving en de zeventraps S-Tronic transmissie.

De klapper is echter de S5 Cabriolet. Het lijkt logisch dat Audi de 4,2-liter V8 uit de S5 Coupe voorin lepelt, maar niets is minder waar. Het merk uit Ingolstadt kiest voor de 3,0-liter V6 Compressormotor uit de S4. Het blok is ook in de open S5 goed voor 333 pk en 440 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de Audi 5,6 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 kilometer per uur. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,6 liter benzine per 100 kilometer, dat is 1,2 liter per 100 kilometer minder dan de versie met V8.

In het tweede kwartaal van 2009 komt de A5 Cabriolet in de showrooms te staan. Precies op tijd voor het cabrioseizoen, dus. De goedkoopste A5 Cabriolet (1.8 TFSI) gaat in Duitsland 37.300 euro kosten, in ons land komt die prijs door de bpm natuurlijk een stuk hoger te liggen.