Van de Fiesta, de Focus en de Mondeo bestaan extra zuinige Econeticversies, maar ook de andere modellen proftieren van de aanpak waarmee Ford diesels zuiniger maakt. Het leidt tot minder CO2-uitstoot voor de meeste Fords met dieselmotor.

Ford heeft een ‘rustfunctie’ ingebouwd voor de elektronische stuurbekrachtiging en de motormanagements zijn aangepast. Bij de C-Max 1.6 TDCi heeft dat als gevolg dat de CO2-uitstoot onder de 120 gram per kilometer uitkomt. Bij ons levert die motor 100 pk, het gemiddelde verbruik komt uit op 4,5 liter diesel per 100 kilometer. Voor de Kuga met voorwielaandrijving en de 136 pk sterke 2.0 TDCi zakt het verbruik van 6,3 liter naar 6,1 liter per 100 kilometer, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 159 gram per kilometer. De 2.0 TDCi met 140 pk in de S-Max en de Galaxy nipt eveneens zuiniger van de diesel. In beide MPV’s daalt daardoor de CO2-uitstoot naar 159 gram per kilometer, wat overeenkomt met 6,0 liter per 100 kilometer.  

Al deze varianten worden niet als Econetic gevoerd. Wat de consequenties zijn voor de Nederlandse energie-labeling, is nog niet bekend.