Het was te verwachten: in de maand november is het opnieuw een slagveld op de automarkt. De verkopen zijn opnieuw dramatisch gedaald. En dit keer blijft ook Nederland niet gespaard.

Langzaamaan worden de verkoopcijfers over maand november bekend. En daar is weinig goed nieuws te melden. Nederland hield tot nu toe aardig het hoofd boven water, maar vorige maand zijn de verkopen met 24,4 procent gedaald ten opzichte van het vorige jaar. Dat is niks om je voor te schamen, zo blijkt als je de resultaten van andere landen er bij pakt.

In de VS zijn de verkopen met 25 procent ingezakt, in Italië met 29 procent en in Frankrijk met 14,4 procent. In Spanje is helemaal de nood aan de man: daar is 50 procent minder verkocht dan in november 2007. Ook in Japan komen de autofabrikanten er bekaaid vanaf: er is 27,3 procent minder verkocht dan in het vorige jaar. Daarmee is daar het laagste niveau sinds 34 jaar bereikt.

In Spanje vallen vooral de slechte prestaties van de Franse merken op: Renault en Peugeot scoren beide een min van 54 procent en Citroën moet liefst 57 procent inleveren. Het huismerk Seat moet een min van 41 procent incasseren. Dacia daarentegen houdt met een plus van 12 procent moedig stand.

Ook in Italië doen de Fransen het slecht. Daar levert Renault 48 procent in en Peugeot 50 procent. Citroën komt er daar met een min van 13 procent genadig vanaf. De merken van de Fiat Groep verliezen op hun thuismarkt gezamenlijk 30 procent.

In hun thuisland krabbelen de Franse merken juist weer wat op na de verliezen van de afgelopen maanden. Maar niet voor iedereen is het in Frankrijk zo gunstig. Toyota schrijft een min van 22,3 procent en Volvo levert liefst 50 procent in. Bij Land Rover en Jeep is het helemaal sappelen: die staan met een min van 71,7 en 71,1 procent op de huidige automarkt in Frankrijk helemaal buitenspel.

De details van de Nederlandse verkoopcijfers volgen later vandaag op deze site.