De atmosferische motoren vormen een belangrijk kenmerk van BMW’s M-modellen. In de toekomst zou BMW deze wel eens kunnen afzweren.

Autocar meldt dat de BMW X6 xDrive M het eerste M-model wordt dat gebruikmaakt van de nieuwe turbotechniek. De hagelnieuwe, twinturbo V8 uit de opper-X6 krijgt een vermogen van ongeveer 500 pk. Vergelijkbaar met de 507 pk van de V10 uit de M5 en M6 dus, met een koppel dat een stuk hoger komt te liggen. Bovendien ligt de CO2-uitstoot een stuk lager, mede dankzij toepassing van de KERS-systeem uit de Formule 1. Dat systeem maakt het mogelijk om remenergie op te slaan. De BMW X6 xDrive M komt waarschijnlijk volgend jaar op de markt.

Aan de andere kant van het spectrum komt er ook een X6 Active Hybrid. Welke verbrandingsmotor de auto heeft, is nog niet bekend. De ActiveHybrid moet zo’n twintig procent zuiniger zijn dan een qua vermogen vergelijkbare SUV. De krachtbron wordt in elk geval aan twee elektromotoren gekoppeld. Geheel elektrisch rijden, bijvoorbeeld in de stad of in de file, behoort met deze X6 tot de mogelijkheden. En volgens BMW zorgen de twee elektromotoren in combinatie met de continu variabele transmissie, die in de X6 voorzien is van voorgeprogrammeerde overbrengingen, tijdens accelereren voor een typisch BMW-gevoel.