De Lexus LF-A blijft een van de grootste raadselen van de auto-industrie. Het prototype van de supercar rijdt al jaren rond, maar het is vooralsnog onduidelijk of –en zo ja, wanneer- de auto op de markt komt. Een onaangekondigd optreden tijdens het Toyota Motor Sports Festival in Fuji geeft de liefhebbers weer hoop.

Akio Toyoda, de raceliefhebber binnen de directie van moederconcern Toyota, nam plaats achter het stuur van de auto. Volgens insiders is Toyoda, die wordt getipt als nieuwe CEO van Toyota, de drijvende kracht achter de ontwikkeling van de LF-A.

Als de auto komt, dan is dat waarschijnlijk rond 2010. Dat is alweer vijf jaar na de onthulling van de originele concept-car. De LF-A krijgt een V10 met meer dan 500 pk aan boord, die z’n krachten op de achterwielen loslaat. De topsnelheid komt boven de 320 kilometer per uur te liggen. Lexus denkt aan een gelimiteerde oplage van 500 exemplaren. De auto wordt –als –ie tenminste komt- beduidend duurder dan de Nissan GT-R.

Rond 2010 is er een geduchte concurrent uit eigen land bij gekomen: de nieuwe Acura NSX. Ook die krijgt een V10 met rond de 500 pk aan boord, maar waarschijnlijk kiest moederconcern Honda voor vierwielaandrijving. De NSX moet ongekend zuinig worden voor zo’n potente supercar: de ingenieurs moeten het gemiddeld verbruik onder de 10 liter per 100 kilometer krijgen.