Volkswagen heeft de Golf VI TwinDrive klaar en die borduurt op de plug-inhybride op basis van de Golf V. De auto wordt volgend jaar ingezet in Berlijn, net als de Mini E.

Met welke verbrandingsmotor de Golf VI TwinDrive is uitgerust, heeft Volkswagen nog niet bekend gemaakt. "Net als bij de Golf V TwinDrive kun je kiezen met welke krachtbron de elektromotor gecombineerd wordt. Een TDI of een TSI. En het ligt voor de hand dat het de lichtste versies worden. Zo komt er volgend jaar een nieuwe 1.2 TDI en ook de 1.2 TSI maakt dan zijn opwachting. Dit zouden interessante motoren voor de Golf VI TwinDrive kunnen zijn", vertelt een woordvoerder van VW ons. De lichtste TDI levert ongeveer 80 pk en voor de 1.2 TSI wordt ingezet op een vermogens van 85 pk en iets boven de 100 pk, maar dit is nog niet officieel bevestigd. De Golf TwinDrive is een plug-inhybride. Zijn de accu´s volledig via het elektriciteitsnet opgeladen dan komt de auto 50 kilometer ver zonder dat de verbrandingsmotor in actie komt. Op elektrische kracht haalt de auto maximaal 120 km/h. Overigens gelden deze waarden nog voor de Golf V TwinDrive.

De Golf TwinDrive maakt voorlopig deel uit van een testprogramma, waarbij de overheid in Berlijn de auto´s rijden. De Golf VI TwinDrive vervangt daar de geheel elektrische Golfs V waarmee nu al gereden wordt in de Duitse hoofdstad. ´Gewone´ gebruikers die een ultraschone Golf VI willen rijden, worden volgend jaar bediend met de nieuwe Golf Bluemotion die de nieuwe 1.6 TDI commonrail heeft en slechts 99 gram CO2 per kilometer uitstoot.