In afwachting van de staatssteun, weegt General Motors intussen andere opties af. In de directiekamers is het idee om bankroet te gaan al gepasseerd.

General Motors voelt er niets voor om failliet te gaan. Voor bedrijven in nood is dat soms een goede optie om schulden te kunnen saneren en van overtollig personeel af te komen. Maar de bazen van GM voelen niets voor die noodgreep. “Van een bedrijf dat dreigt te gaan verdwijnen, koopt niemand auto’s meer en geld voor een grote reorganisatie na het bankroet, is er niet meer,” argumenteren zij.

De Grote Drie in Amerika zijn op het moment bezig met het maken van een bedrijfsplan om de overheidslening van 25 miljard binnen te slepen. Daarvoor moeten ze met een goed verhaal komen, want de zittende regering heeft tot dusver niet veel zin om dat geld in de auto-industrie te steken. In het plan moet worden omschreven waarvoor het geld precies wordt gebruikt, hoe de uitgaven op het moment zijn, wat de concurrentiepositie is, hoe het gaat met de verkopen en het marktaandeel en hoe de winstmarges zijn.

Als het Congres begin december beslissingen neemt over het op gang helpen van lage rente-leningen, willen toeleveranciers, dealers en vakbonden een konvooi van milieuvriendelijke auto’s naar Washington D.C. sturen. Wanneer de overheid dat soort leningen goedkeurt, kan de autoverkoop weer op gang komen. Van alle drie de autoconcerns worden de zuinigste en hybride modellen getoond bij het congres. “Zo moet duidelijk worden wat de auto-industrie betekent voor het land,” aldus de organisatoren.

Tijdens de verhoren van de CEO’s van Chrysler, Ford en General Motors werd onder meer hun salaris bekritiseerd en de privéjets die worden gebruikt om naar vergaderingen te vliegen. GM heeft zich die kritiek aangetrokken en heeft vlug twee van de vijf vliegtuigen van de hand gedaan.