Nissan 370Z: korter en krachtiger

Nissan heeft de 370Z onthuld en we weten nu dat -ie behalve krachtiger ook korter is dan de 350Z die hij opvolgt. In april 2009 komt de auto naar Nederland.

Het Japanse merk presenteert de 370Z in Los Angeles, waar vandaag het ene na het andere raspaardje het levenslicht ziet. Ten opzichte van de 350Z is de wielbasis 100 mm korter, in de totale lengte krimpt de sportwagen 70 mm. Voor is hij 33 mm breder, de spoorbreedte achter neemt met 55 mm toe. Het V6-blok is voor 35 procent nieuw, de VQ37 VHR levert 331 Amerikaanse pk’s, de Europese specificaties zijn nog niet vastgesteld, maar reken op meer DIN-paardenkrachten. De 3.5 V6 van de 350Z kwam tot 313 pk. Variabele kleptiming en lifthoogte moeten ervoor zorgen dat het blok nog gretiger 7.000 toeren draait, het koppel bedraagt 366 Nm. Nissan biedt keus uit twee versnellingsbakken. Nieuw is de handgeschakelde zesbak waarbij tijdens het schakelen het toerental verhoogd wordt, zodat de aandrijflijn de krachten bij het opkomen van de koppeling beter opvangt. Synchro Rev Control heeft Nissan het systeem gedoopt. 

Qua opbergruimte is de auto erop vooruit gegaan. In het interieur is de verstevigende brug tussen de wielkasten weggehaald, maar Nissan heeft de auto wel op andere punten verstevigd, zodat het met de stijfheid wel goed zit. 

Tip de redactie