Dit is de helemaal nieuwe Nissan Cube. Zijn voorganger is te koop geweest in Japan. Deze nieuweling gaat de wereld over. Het wordt de eerste hybride van Nissan.

Renault-Nissan is bezig met het Project Better Place, waarbij op verschillende plekken op de wereld een infrastructuur voor elektrische auto’s wordt opgezet. Dit wordt waarschijnlijk de Nissan die voor dit experiment wordt gebruikt.

Voor de normale markten wordt deze Cube de eerste auto van Nissan die als hybride leverbaar wordt: naar verwachting verschijnt in 2010 een plug in-variant met lithium ionbatterijen. Nissan is de eerste automaker die deze accu’s in eigen beheer heeft ontwikkeld. Nissan kan wel een opsteker gebruiken, want vandaag is bekendgemaakt dat de winst in de eerste helft van dit fiscale jaar op nul is uitgekomen.

De nieuwe Cube is wat betreft uiterlijk maar een klein beetje bijgeschaafd ten opzichte van het vorige model dat stamt uit 1998. Zelfs de asymmetrische achterzijde mocht blijven. Toch is het een geheel nieuwe auto die volgens de fabrikant vooral veel meer comfort biedt. Om ruimte te bieden aan de posturen van mensen op de nieuwe marken van de Cube, kunnen de zetels voorin twaalf millimeter verder naar achter worden geschoven en zes millimeter verder in de hoogte worden versteld. De achterbank kan twintig millimeter verder naar achteren.

De Cube is net iets minder dan vier meter lang. Hij is vooral gericht om een ruimtelijk gevoel en volgens Nissan bedoeld voor kopers die ‘moe zijn van de eindeloze jacht op sneller, krachtiger en extreem vormgegeven auto’s’. Het interieur moet vooral ontspannenheid uitstralen.

De auto staat op 26 november bij de Japanse dealers. De Amerikaanse markt in de lente van 2009 aan de beurt en in de herfst van dat jaar is Europa aan de beurt. Om te beginnen, krijgt hij gewoon een benzinemotor.