Volkswagen heeft de 1.9 TDI pompverstuiver in de Passat het veld laten ruimen voor een geknepen 2.0 TDI commonrail. De 110 pk sterke motor is de nieuwe basismotorisering.

Het blok dat de 1.9 TDI vervangt levert 110 pk en een koppel van 250 Nm. De 2.0 TDI in zijn minst krachtige vorm. Overigens heeft Volkswagen in 2009 een 1.6 TDI met commonrailtechniek beschikbaar, dat wordt de ´echte´ opvolger van de 1.9 TDI.

Met de nieuwe 2,0-liter instapdiesel verbruikt de Passat als sedan 5,5 liter diesel per 100 kilometer, de Variant neemt genoegen met 5,6 liter. Met het Bluemotionpakket kost de auto niets meer maar dan zakt wel het verbruik met 0,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot bedraagt dan nog maar 128 gram per kilometer. Bluemotion bestaat uit stop-/starttechniek, banden met lage rolweerstand en de vijfversnellingsbak krijgt langere overbrengingen.

De Passat 2.0 TDI 110 pk is er vanaf 30.450 euro, de Bluemotion kost hetzelfde. Als Comfortline kost de auto 31.750 euro, en ook deze uitvoering is er als Bluemotion voor dezelfde prijs. Een Variant kost 1.400 euro meer.