Renault bereidt drie elektrische modellen voor. Die gaan onder meer dienen als vervoer tijdens de Olympische Spelen in Londen in 2012.

Renault wil in de komende jaren drie elektrische modellen op de markt brengen. De eerste is een kleine auto, die een maatje groter is dan de Twingo. De tweede wordt een elektrieke Kangoo en er komt een op de Mégane gebaseerde vierdeurs die waarschijnlijk de naam Fluence krijgt. Dat meldt de Engelse autopers.

De elektrische Kangoo is de eerste die zijn gezicht laat zien. Die mag zich in 2012 onsterfelijk maken tijdens de Olympische Spelen in Londen, waar hij wordt ingezet als taxi. Na de Kangoo volgt de Fluence, die is in eerste instantie bedoeld voor Project Better Place, waarbij een infrastructuur voor elektrische auto’s wordt ontwikkeld. In 2011 gaat dat project op verschillende plekken in de wereld van start.

Renault mikt er op dat de elektrische Fluence het zelfde kan als een Mégane met een 100 pk sterke 1,6-liter motor. De trekkracht tussen de 50 en de 100 km/u moet echter een stuk hoger zijn. Renault belooft dat hij vooral in stadsverkeer goed uit de voeten kan. De topsnelheid moet op 130 km/u liggen. Verder belooft Renault dat hij leuk zal zijn om te rijden en dat de elektrische modellen een vlot uiterlijk krijgen.

Op het moment wordt gewerkt aan de aerodynamica van de elektrische auto’s. Bij een betere stroomlijn verbruikt een auto minder energie en dat is goed voor de actieradius. Ook aan de temperatuur in het interieur hij extreem hoge en lage temperaturen wordt gewerkt. Om die comfortabel te houden, is ook veel energie van de batterijen nodig. Als die goed onder controle is, kan de actieradius worden geoptimaliseerd.

De prototypes van de Kangoo hebben zo’n acht uur aan het stopcontact nodig om 150 tot 200 kilometer ver te kunnen komen. Door speciale techniek die bij klanten thuis kan worden geïnstalleerd moet de oplaadtijd de helft korter kunnen. Snelle oplaadpunten op de openbare weg kunnen dat terugbrengen tot twintig à dertig minuten.

Via Project Better Place moeten oplaadpunten worden ontwikkeld die de batterijen in vijf minuten kunnen opladen met genoeg energie voor 150 kilometer. Daarmee kost het opladen niet meer tijd dan reguliere brandstof tanken. Ook worden de Renaults voorbereid op een accuwisselsysteem, waarmee een lege accu meteen met een volle kan worden omgewisseld.