Hybride dubbeldekkers in Londen

In Londen zijn zeventien hybride dubbeldekkers in gebruik genomen. De dieselmotor is ongeveer de helft van het formaat van een normale bus en lithium iontechniek zorgt voor de rest van het vermogen.

Londen heeft het plan om één van meest duurzame steden ter wereld te worden. Daarom zijn er nu zeventien hybride bussen in gebruik genomen. De elektromotor daarvan is gekoppeld aan lithium iontechniek en kan onder meer remenergie hergebruiken. De dieselmotor waaraan deze elektronica is gekoppeld, heeft maar de helft van het formaat van een normale krachtbron die dienstdoet in een bus.

De bus heeft geen conventionele versnellingsbak en volgens fabrikant Alexander Dennis is het hybridesysteem bijzonder licht, zodat de bus relatief weinig weegt – en dat is dan weer goed voor het verbruik.

Hybride bussen met deze techniek rijden al rond in New York, San Fransisco, Houston, Toronto en Ottawa. In totaal zijn er al 1.500 in gebruik. Tot dusver is met de hybride diesels al 70 miljoen mijl afgelegd en volgens de fabrikant is er al vijf miljoen liter diesel mee bespaard en zo’n 50.000 ton CO2.

Tip de redactie