Langzaam maar zeker is Citroën aan het downsizen in het modellenpalet. Nu zijn het de C4 Picasso en Grand C4 Picasso die profiteren van de compacte turbomotor.

Deze versie van de 1,6-liter turbomotor kennen we inmiddels al uit de gefacelifte C4. De 1.6 THP 150 pk komt in de plaats van de 2,0-liter zestienklepper. Het blok is in het geval van de beide Picasso’s gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak met zes verzetten. De 1.6 THP is momenteel al leverbaar in de C4 Picasso. Dat exemplaar levert echter 140 pk en is alleen te krijgen in combinatie met een viertrapsautomaat.

Het maximumkoppel van de 150 pk sterke motor bedraagt 240 Nm. De sprint naar 100 kilometer per uur kost de C4 Picasso 1.6 THP 10,4 seconden, de topsnelheid bedraagt 204 kilometer per uur. De turbomotor verbruikt gemiddeld 7,3 liter benzine per 100 kilometer en stoot 173 gram CO2 per kilometer uit. Deze waarden liggen ongeveer 10 procent lager dan die van de turboloze tweeliter. De consumentenprijzen van de 1.6 THP Sensodrive zijn gelijk aan die van de 2.0 16V Sensodrive.