Skoda is al lang niet meer het budgetmerk dat het in de jaren tachtig was. Stap in de gefacelifte Octavia, en je waant je in een Passat. Maar kan de auto verder ook een beetje meekomen?

De Octavia was de eerste auto waarvoor Skoda vrijelijk in de VW-magazijnen mocht graaien, met een goed product tot gevolg. Alleen de interieuraankleding moest van het moederconcern op een lager niveau zijn dan in een Volkswagen, maar na de facelift heeft de Octavia de beschikking over veel mooiere materialen dan voorheen.

Binnenin is de Octavia stukken ruimer dan een even dure Focus of Golf, waarmee we meteen het grote pluspunt van de Skoda te pakken hebben. Qua ergonomie en standaarduitrusting hebben de Tsjechen hun zaakjes ook goed voor elkaar.

De vernieuwde Octavia staat op het platform van de Golf  en heeft dus een relatief korte wielbasis. Hierdoor worden korte oneffenheden relatief stevig doorgegeven. We reden met de 1.4 TSI met 122 pk, die de 1.6 FSI met 115 pk aflost. De turbomotor is in alle opzichten beter dan z’n voorganger.

Tot slot nog nieuws voor de dieselminnende Octaviarijder: de 1.9 TDI die we nu kennen ruimt in de zomer het veld voor de nieuwe 1,6-liter commonraildiesel. De extra zuinige Greenline krijgt ook de beschikking over dit blok.

 

De volledige rij-impressie met de Skoda Octavia is te lezen in AutoWeek 45, die vanaf woensdag 3 november in de winkel ligt.