Op verschillende plekken op de wereld wordt gewerkt aan een infrastructuur voor elektrische auto’s, dat is gestoeld op het idee van een mobiele telefoonabonnement. Renault-Nissan ontwikkelt er de auto’s voor. Duitse fabrikanten zijn sceptisch.

Project Better Place wordt vanaf 2011 actief in Israël, Denemarken en Australië. Daarbij wordt een infrastructuur opgezet waarbij bij oplaadstations lege batterijen voor nieuwe kunnen worden omgeruild. Deelnemers sluiten een contract af voor de afname van een bepaalde hoeveelheid energie per jaar. De auto krijgen ze (vrijwel) gratis bij hun abonnement.

Renault-Nissan bouwt de elektrische auto waarmee het project in 2011 aftrapt, maar naar nieuwe zielen wordt gezocht.

De onderhandelingen van Project Better Place met de Duitse auto-industrie verlopen echter stroef. BMW heeft volgens het Duitse Wirtschaftswoche verklaard niet mee te willen werken en Daimler en Volkswagen hebben zo hun bedenkingen. De Duitsers denken dat zo’n tussenpersoon niet nodig is en dat de autofabrikanten en elektriciteitsbedrijven zo’n infrastructuur zelf ook wel op kunnen zetten. Verder zijn de Duitse fabrikanten niet overtuigd van de winstgevendheid van het project en zetten ze hun vraagtekens bij de technische uitvoerbaarheid van het plan.